Helikopterns historia

Idéer om helikoptern eller en “självlyftande” farkost har återfunnits i Kina daterade till 400 före Kristus! Den som kom flera steg närmare var den kände Leonardo da Vinci som gjorde en skiss på ett slags “självlyftande luftskruv” 1483. Denna var mer vetenskapligt underbyggd och skulle ha kunnat fungera. Troligen var dåtida materialutbud lite begränsande? Försök med motoriserade “självlyftande” farkoster gjordes sedan på 1700- och 1800-talen utan att riktigt lyckats nå ända fram.

Den som tillskrivs äran att under kontrollerande former få upp den första helikoptern i luften var en fransman vid namn Lous Breguet som med sitt projekt Breguet-Dorand Gyroplane Laboratoire kunde göra den historiska flygningen 1935. Focke-Wulf Fw 61 från Focke-Wulf som kom 1936 var också helt kontrollerbar och byggdes på en flygplanskropp utan vingar.

Sedan gick det fortare, redan 1939 såg världen 20 serietillverkade helikoptrar. Det var Focke-Achgelis Fa 223 Drache (Draken) som var operativ under andra världskriget. Den skiljde sig från tidigare helikoptrar genom att den hade ett rotornav med styrplattor. Denna konstruktion används än i dag och skyndade på utvecklingen. Flera helikoptrar kom till under slutfasen av andra världskriget från båda stridande sidorna och man kan därför säga att det var andra världskriget som tog utvecklingen framåt.

Det som verkligen gjorde att helikoptern kom i fokus var när USA gick in i Vietnamkriget. Där fanns få landningsbanor i djungeln och helikoptern gjorde det möjligt att transportera både trupper och material till och från strategiska platser.

Helikoptern kom till Sverige 1947 och användes då framförallt till postflyg i Stockholms skärgård och till räddningsinsatser. Där började Ostermans historia så man kan säga att vi var med redan från starten i Sverige. Läs gärna vidare om oss på Wikipedia

Helikoptern idag

Dagens helikoptrar är tekniska underverk som i princip kan transportera allt. De är bekväma och säkra att flyga och deras smidighet har gett dem otroligt många användningsområden. Först och främst principen att kunna lyfta och gå ned “på en femöring” gör att de är oöverträffade ifall man vill uträtta saker snabbt. Att kunna göra ett transportuppdrag från A till B utan att ta hänsyn till trafikköer eller andra hinder gör den möjligheten omtyckt.

Persontransporter hör fortfarande till de vanligaste uppdragen såväl civilt som inom vård och räddning. Även övervakning är vanliga uppdrag exempelvis vid statsbesök och större idrottshändelser. Från luften har man en oslagbar översikt av vad som händer och kan snabbt dirigera markbaserade enheter till rätt plats i tid. Av det skälet använder polisen helikoptern för att övervaka trafik och att motverka och bekämpa brottslighet.

Andra uppdrag en helikopter kan utföra är att hitta försvunna personer, båtar och fordon. Det användningsområde som växer allra mest är dock lyft av diverse föremål till otillgängliga/ svårtillgängliga ställen som exempelvis öar, berg och skog där vägar saknas. Inspektion av kraftledningsgator och vägar samt farleder är vanliga uppdrag liksom att med värmekamera hitta energiläckor samt försvunna personer. Det senaste som kommit till som användningsområde är kartläggning av djurpopulationer. Man fäster helt enkelt en värmekänslig kamera under helikoptern och flyger ett förutbestämt mönster över stora områden och tar upp värmeaktivitet. Dessa variabler behandlas i avancerade dataprogram och man kan på så vis få fram hur många älgar, vargar, rådjur och vildsvin det finns i ett område. Genom att lägga samman värdena kommer man fram till mer rättvisande data än vad vi haft tillgång till tidigare.

Helikopterns historia
En av Ostermans helikopter

© Copyright - Osterman Helicopter | Alla flygningar utförs av Storm Heliworks AB med tillståndsnummer SE.AOC.0130